İstihdam ve kariyer koordinatörlüğü yönergesi
MANİSA CELAL BAYAR ÜNİVERSİTESİ
İSTİHDAM VE KARİYER KOORDİNATÖRLÜĞÜ-İKA OFİSİ YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1-BuYönergenin amacı; önlisans, lisans ve yüksek lisans seviyesindekiöğrencilerimizin kariyer gelişimi için uygulanan isteğe bağlı staj,işletmede mesleki eğitim, kariyer ve mezun sistemi ile ilgili iş veişlemleri bir bütün olarak tek bir organizasyon şeklinde yönetmektir. Buçerçevede elde edilmek istenen kazanımlar ise;
- Öğrenci ve Mezunlarımıziçin işlerliği olan kurumsal insan kaynakları geliştirme yapısı oluşturmak,
- Mesleki Eğitimi (İsteğeBağlı Staj + İşletmede Mesleki Eğitim) sistematik hale getirmek,
- Uçtan uca öğrencikariyerini takip etmek ve mezun aidiyet duygusu geliştirmek,
- Çağa veteknolojiye uygun sanayi istihdam partnerliği sağlamaktır.
Kapsam
MADDE 2 (1-) BuYönerge, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Yüksek lisans, lisans ve ön lisansprogramlarında eğitim-öğretim gören öğrencilerin, öğretim başlangıcından mezunoluncaya kadar kullanımlarına sunulan isteğe bağlı staj, işletmede meslekieğitim ve mezun-kariyer geliştirme çalışmalarını kapsar.
Dayanak
MADDE 3-Buyönerge; 1219 sayılı Tababet ve ŞuabatıSanatlarının Tarzı İcrasına Dair Kanun, 2547 sayılı YükseköğretimKanunu, 2914 sayılı Yüksek ÖğretimPersonel Kanunu, 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu, 5510 sayılı SosyalSigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu, 6331 sayılı İş Sağlığı veGüvenliği Kanunu’nu, 6111 sayılı Kanun’un 62- 64. Maddeleri, 17.06.2021 tarihliYüksek Öğretim Kurumu Yüksek Öğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliğiile Manisa Celal Bayar Üniversitesi Ön lisans ve Lisans Eğitim ve ÖğretimYönetmeliği ve Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi çalışma hükümlerinedayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4-Bu Yönergedeadı geçen;
a) Rektör: Manisa Celal Bayar Üniversitesi Rektörünü,
b) Senato: Manisa Celal Bayar Üniversitesi Senatosunu,
c) Lisansüstü: Fen ve Sosyal Bilimler Enstitüsü kapsamındaki Bölümve Programları,
d) Lisans: Dört yıl eğitim veren akademik birimlerdekiprogramları,
e) Ön Lisans:İki yıl eğitim veren akademikbirimleri programları,
f) Bölüm /Program: Yükseköğretim kurumlarınınakademik birimleri bünyesinde bilim ve sanat ile ilişkili öğrenme ve meslekalanına ilişkin kazanım odaklı bir eğitim ve öğretim planı doğrultusundafaaliyetlerini sürdüren, kaydolma koşulları ve süresi belirli olan, mezunlarınabir unvan ve yükseköğretim derecesi kazandıran diploma programını,
g) İsteğeBağlı Staj: Önlisans, Lisans veLisansüstü öğrencilerinin, kayıtlı olduğu programın öğretim planında yeralmamasına rağmen kendi ihtiyaçları ve isteği doğrultusunda yaptığı stajı
h) İşletmedeMesleki Eğitim: Mesleki eğitimprogramı öğrencilerinin teorik eğitimlerini yükseköğretim kurumlarında, işletmedeveya işletmelerce tesis edilen eğitim birimlerinde, beceri eğitimlerini iseişletmelerde yaptıkları eğitim uygulamalarını,
i) Mezunlarve Kariyer: Öğrencilere ve mezunlarakariyer planlama ve geliştirme alanında danışmanlık faaliyetlerini,
j) İKA Ofisi: İstihdam ve Kariyer Koordinatörlüğü’nü,
k) Koordinatör: İstihdam ve Kariyer Koordinatörünü, ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
GENEL ESASLAR ve ÇALIŞMA ALANLARI
İsteğe Bağlı Staj Uygulama Esasları
MADDE 5 (1)-Önlisans öğrencileri 1. yarıyıl, lisans öğrencileri 2. yarıyıl sonunda ve lisansüstü öğrenciler ise istedikleri yarıyılda isteğe bağlı staj yapabilirler. 50 iş gününü dolduran öğrencilere Sanayi Deneyim Belgesi düzenlenir.
(2) Öğrenciler isteğe bağlı stajlarını Ofisin ilan ettiği veya kendilerinin belirlediği firmalarda yapabilirler. Ofisin ilan ettiği firma ilanlarına yapılan başvurular ofis tarafından toplanarak ilgili firmanın insan kaynakları birimine iletilir ve mülakat yapılarak seçim yapılır.
(3) Firmalardan kabul alan öğrenciler İsteğe Bağlı Staj Kabul Formunu, Bölüm-Programlarından onay alarak Ofise teslim eder.
(4) Ofis, öğrencinin sigorta işlemlerini başlatır ve isteğe bağlı staj ile ilgili tüm iş ve işlemleri yürütür. İstatistik çalışmaları için veri toplar.
(5) Öğrencilerin İsteğe Bağlı Staj kapsamındaki tüm iş ve işlemleri İsteğe Bağlı Staj yönergesi kapsamında İKA Ofisi tarafından yürütülür. İlgili tüm süreçler bu yönergede tanımlanmıştır. İlgili yönerge İKA Ofisi web sitesinde ilan edilmiştir.
İşletmede Mesleki Eğitim
MADDE 6 (1)-Lisans ve ön lisans programlarında eğitim-öğretim gören eğitim, fen, mühendislik, sağlık, sanat, spor ve sosyal bilimler alanı öğrencilerinin mesleki beceri ve tecrübelerini geliştirmek üzere ilgili programlarda yaptırılan, öğretim programında bir ders olarak yer alan İşletmede Mesleki Eğitim faaliyetlerini kapsamaktadır. Bu eğitim modeli ile ilgili tüm süreçler Manisa Celal Bayar Üniversitesi İşletmede Mesleki Eğitim Yönergesinde tanımlanmıştır.
(2) Öğrenciler İşletmede Mesleki Eğitimini ilgili yönergede belirlenen esaslar doğrultusunda, Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Koordinatörü tarafından onaylanan işletmelerde yaparlar.
(3) İşletmede Mesleki Eğitimi yurt dışındaki işlemelerde de yapılabilir. YÖK Çerçeve Yönetmeliği esas alınarak ilgili kurumdan öğrencinin kabul aldığına dair resmi-onaylı yazı ve Bölüm Koordinatörleri onayı ile işlemler yapılmaktadır.
(4) İşletmede Mesleki Eğitimini Merkezi Yönetim Sisteminden (İME) kayıtlanma ve öğrenci talep işlemini gerçekleştirmeyen işletmelere öğrenci gönderilemez.
(5) İşletmede Mesleki Eğitim, Manisa Celal Bayar Üniversitesi akademik takvimine göre planlanır ve açıklanan tarihler arasında yapılır.
(6) İşletmede Mesleki Eğitim, Üniversite Senatosunun onayladığı dönem başlangıç ve bitiş tarihleri arasında yapılır. Toplam devamsızlık süresi 10 iş günü ile sınırlıdır. Mücbir sebepler (salgın ve temaslılık durumu, doğal afet, vs.) nedeni ile alınan sağlık raporları ile Mesleki Eğitim sırasında ameliyat (doktor raporu ile ameliyat olması gereken) olan öğrencilerin ameliyat sonrası verilen sağlık raporları da devamsızlık süresi hesabında dikkate alınmaz. Bu süreçte öğrenci idari izinli sayılır.
(7) Öğrencilerin işletmelere yerleştirme işlemi, açıklanan İşletmede Mesleki Eğitimi takvime göre manuel ve otomatik olmak üzere iki şekilde yapılır.
(8) Öğrenciler, kendilerinin buldukları veya çalıştıkları işletmelerde İşletmede Mesleki Eğitimlerini yapabilirler. Bu durumda, öğrenciler “İşletme Öğrenci Kabul Formu” düzenlemek, kendilerine ve belirledikleri işletmeye ait bölümleri İşletme Yetkilisi ile birlikte eksiksiz bir şekilde doldururlar. Formu, İşletme Yetkilisine onaylattıktan sonra Bölüm İşletmede Mesleki Eğitimi Koordinatörü’ne teslim ederler.
(9) Öğrencinin ilgili Bölüm komisyonuna başvurusu üzerine ve işletmedeki durumun İşletmede Mesleki Eğitim uygulamasına katkı sunmadığının tespiti, uygulamalı eğitimin sürdürülemediğinin belirlenmesi, yüz kızartıcı iş ve işlemler, baskı, mobbing gibi zorunlu durumlarda, Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Komisyonu, öğrencilerin işletmelerinde değişiklik yapabilir veya uygun görmesi durumunda üniversite bünyesinde yerleştirme işlemi yapabilir.
(10) Öğrenciler haftada 45 saatten fazla çalıştırılamazlar, çalışma gün ve saatleri işletmelerce düzenlenir ve İşletmede Mesleki Eğitim süresince işletmelerin çalışma şartlarına uyarlar. İşletmelerde, vardiyalı çalıştırılması düşünülen öğrenciler için, öğrencinin istemi ve kayıtlı olduğu Bölüm/programın Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Koordinatöründen onay alınması gerekir. Vardiyalı çalışmalara katılan öğrencilerin yasal sorumluluğu öğrencilere ve işletmelere aittir.
(11) İşletmede Mesleki Eğitim dersini alan öğrencilerin sigortaları Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) hükümlerine göre Üniversite tarafından ödenir. Sigorta ile işe giriş-çıkış işlemleri, ilgili kanunların hükümlerine göre Fakülte/Yüksekokul/Meslek Yüksekokulu Sekreterlikleri tarafından yapılır ve takip edilir.
(12) İşletmede Mesleki Eğitim ile ilgili tüm iş ve işlemler İşletmede Mesleki Eğitim Yönergesi kapsamında İKA Ofisi tarafından yürütülür. İşletmede Mesleki Eğitim yönergesi ofis web sitesinde ilan edilmiştir.
Mezunlar ve kariyer
MADDE 7 (1)- Öğrencilerimizin akademik, sosyal ve kültürel gelişimlerine rehber olmak, çağın gerekleri doğrultusunda kariyer hedeflerini belirlemelerine destek olmak ve üniversitemiz –öğrencilerimiz–mezunlarımız arasında birlikteliği sağlamlaştırmayı ve dayanışmayı güçlendirme çalışmaları yürütür.
(2) Mezunlar ve kariyer ile ilgili tüm iş ve işlemler İKA Ofis Mezunlar ve Kariyer Birimi tarafından yürütülür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
GÖREV VE SORUMLULUKLAR
İKA Ofis’in yönetim organları; Yönetim Kurulu, Danışma Kurulu ve Bölüm-Program Komisyonlarıdır.
Yönetim Kurulu ve Görevleri
İlgili Rektör Yardımcısı Başkanlığında, Üniversitenin Ofis çalışma alanıyla ilgili öğretim üyeleri arasından Rektör tarafından üç yıl süre ile görevlendirilecek on bir (11) üyeden oluşur. Üç öğretim üyesi Koordinatör yardımcısı olarak oy hakkı olmaksızın Yönetim Kurulu toplantılarına katılabilir. Yönetim Kurulu, Başkanın daveti üzerine salt çoğunlukla toplanır ve oy çokluğu ile karar alır. Yönetim Kurulu, görevlerini yerine getirmek için çeşitli alt komisyonlar kurabilir.
Yönetim kurulu görevleri:
Madde 8 (1) İKA Ofisinin çalışmalarıyla ilgili plan ve programların hazırlanmasını ve uygulanmasını sağlamak,
(2) İKA Ofisin faaliyetlerinin birimler bazında yaygınlaştırılması ve geliştirilmesi yönünde çalışmalar yapmak,
(3) İKA Ofisi ile ilgili tanıtım faaliyetlerini organize etmek,
(4) Gerekli hallerde İKA Ofisinin faaliyetleri ile ilgili geçici çalışma grupları oluşturmak ve bunların görevlerini düzenlemek,
(5) Kamu kurum ve kuruluşları, özel sektör, yurt dışındaki kurum ve kuruluşlar ile ortaklaşa yürütülecek çalışmaların temel ilke, esas ve usullerini belirlemek,
(6) İKA Ofisinin yönetimi ile ilgili diğer kararları almak,
(7) İsteğe Bağlı Staj, İşletmede Mesleki Eğitim ve Kariyer faaliyetleri ile ilgili olası talepleri, kanun, yönetmelik ve yönergeler kapsamında değerlendirmek ve karara bağlamaktır.
Danışma Kurulu
MADDE 9 (1)-Danışma Kurulu; Rektör tarafından belirlenen fakülte ve yüksekokullardan birer, meslek yüksekokullarından en az üç temsilci ile yine Rektör tarafından davet edilen üniversite dışından en az beş temsilcinin iştirakiyle oluşur. Görev süreleri üç yıldır. Süresi biten üyeler yeniden görevlendirilebilir. Süreleri bitmeden herhangi bir nedenle ayrılan üyenin yerine, kalan süreyi doldurmak üzere aynı usulle yenileri görevlendirilir.
(2) Danışma Kurulu, Koordinatörün çağrısı üzerine yılda en az iki defa toplanır ve oyçokluğu ile karar alır. Danışma Kurulu; İKA Ofisinin faaliyetleri ile ilgili olarak değerlendirmede bulunan ve istişari nitelikte görüş bildiren bir kuruldur. Toplantılarda İKA Ofisi çalışmaları değerlendirilir, öneriler geliştirilir ve bir sonraki çalışma yılına ait program değerlendirilir.
Koordinatör ve görevleri
MADDE 10 (1)- Koordinatör; İKA Ofisinin çalışma alanı ile ilgili Üniversite öğretim elemanları arasından Rektör tarafından üç yıl için görevlendirilir. Süresi biten Koordinatör, yeniden görevlendirilebilir. Koordinatörün altı aydan fazla görevi başında bulunmaması durumunda görevi sona erer.
(2) Koordinatör, Üniversite öğretim üyeleri arasından en fazla üç kişiyi Koordinatör yardımcısı olarak görevlendirmek üzere Rektörün onayına sunar. Koordinatör görev başında bulunmadığında Koordinatör Yardımcılarından birine vekâlet bırakır. Koordinatörün görev süresi bitince, yardımcılarının da görevi sona erer.
(3) Koordinatörün görevleri şunlardır:
a) Ofisi temsil etmek,
b) Yönetim Kuruluna başkanlık etmek, Yönetim Kurulunu toplantıya davet etmek, bu kurulun gündemini belirlemek ve alınan kararları uygulamak,
c) Danışma Kuruluna başkanlık etmek, Danışma Kurulunu toplantıya davet etmek, bu kurulun gündemini belirlemek ve alınan kararları uygulamak,
d) İKA Ofisinin çalışma alanlarından olan isteğe bağlı staj, işletmede mesleki eğitim, Mezunlar ve Kariyer ilgili ilgili yönergeler kapsamında tüm görevleri yürütmektir.
Personel ihtiyacı
MADDE 11 (1)- İKA Ofisinin, akademik, teknik ve idari personel ihtiyacı, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 13 üncü maddesi uyarınca, Rektör tarafından görevlendirilecek personel tarafından karşılanır.
Yürürlük
MADDE 12 (1)-Bu Yönerge hükümleri, Senatoda kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 13 (1)-Bu Yönerge hükümlerini Rektör yürütür.